Cestou necestou RSS

02.02.2019

Podzim na Tchaj-wanu 1. Sekera na startu

text: (jjk), foto: M.H. Podzim na Tchaj-wanu 1. Sekera na startu
Posledních více než deset let se podrobné plánování návštěv Asie vždy vyplatilo a s větším či menším zpožděním na různých asijských letištích, se podařilo všechno stihnout. Zamrzí, když celé plány naruší hned komplikace v Praze. Cesta na Tchaj-wan v listopadu 2018 se zadrhla nečekaně hned na začátku na pražském ruzyňském letišti a tak cesta trvala o půl dne déle, než se předpokládalo a navíc s jiným letem z Hong-Kongu na Tchaj-wan a navíc i do jiného místa, než bylo původně plánováno.
>
 
20.12.2015

Ještě na skok do muzea v Yelahance

text: (jjk), M.J., foto: M.J. Ještě na skok do muzea v Yelahance

Když jsme si připomněli krátce před vánočními svátky únorový letecký veletrh Aero India 2015 s českou stopou (a účastí) (viz. Indická předvánoční vzpomínka na Yelahanku), tak je třeba doplnit, že na letišti v Yelahance v Bangalore, kde kromě jiného sídlí i indické vojenské letectvo, je i poměrně mladé letecké muzeum Hindustan Aeronautics Limited Heritage Centre & Aerospace Museum Bangalore. Muzeum bylo zřízeno firmou Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) v Bangalore v roce 2001 a tedy i název tohoto leteckého koncernu ve svém názvu nosí. Zároveň je také historicky prvním leteckým muzeem v Indii a průřezově mapuje vývoj leteckého a kosmického průmyslu Indie od čtyřicátých let dvacátého století až do dnešních dnů. 

>
 
19.12.2015

Indická předvánoční vzpomínka na Yelahanku

text: (jjk), M.J., foto: M.J. Indická předvánoční vzpomínka na Yelahanku
Krátce před vánočními stánky se podařilo dostat k události, která s Českou republikou souvisí, ale ve středu Evropy neleží a ani se na začátku roku 2015 neodehrála. Na letecké základně indické armády Yelahanka Air Force Station v Bengaluru se konal jubilejní desátý ročník leteckého veletrhu Aero India 2015. Indické letecké přehlídky se naposledy ve své historii účastnila i trojice loučísích se letounů Z-50LX týmu Flying Bulls Aerobatics Team. Takže si tak trochu jako malý dárek na závěr roku můžeme připomenout únorový letecký veletrh. 
>
 
22.02.2015

Trocha vody z Bengálského zálivu

text: (jjk), foto: M.H. Trocha vody z Bengálského zálivu
Ještě jednou a naposledy využijeme nedávné návštěvy Myanmaru (bývalé Barmy, neboli Svazové republiky Myanmar; Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw'), ale už je to jen takový drobný dovětek, který nemá nic společného ani s létáním, ani s všudypřítomnými pagodami, stúpami a chrámy. Na závěr, aby drobné nahlédnutí do Myanmaru mělo nějaké hřejivé zakončení (když u nás stále čekáme na jaro) se trochu spláchneme ve vodách Bengálského zálivu u pláží resortu Ngwesaung, nedaleko města Pathein. Je to tak pátý skok do Myanmaru, po čtyřech předchozích viz. Čtvrtý skok do Myanmaru, Tam kde král Alaungpaja založil přístavTam kde rostou pagody jako houby po deštiU řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře.
>
 
21.02.2015

Čtvrtý skok do Myanmaru

text: (jjk), foto: M.H. Čtvrtý skok do Myanmaru
Ocitli jsme se ve druhém největším městě Myanmaru (bývalé Barmy, neboli Svazové republiky Myanmar; Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw') v samotném geografickém středu tohoto státu. Tím městem je Mandalaj (nebo Mandalay), které také svého času bylo i městem hlavním, ale dávno tomu. I když Mandalaj má své mezinárodní letiště (ovšem kdesi v džungli asi čtyřicet kilometrů od města), tak tentokrát tu letadla k vidění nebudou, protože cesta do města byla překvapivě vstřícnější po zemi autobusem, ale i tak to bude čtvrté (viz. Tam kde král Alaungpaja založil přístav, Tam kde rostou pagody jako houby po deštiU řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře) nakouknutí do této pozoruhodné země, která byla do nedávna téměř hermeticky uzavřená pro jakéhokoli návštěvníka ze zahraničí.
>
 
15.02.2015

Tam kde král Alaungpaja založil přístav

text: (jjk), foto: M.H. Tam kde král Alaungpaja založil přístav
Po přistání na mezinárodním myanmarském letišti v Yangonu (nebo Yankounu, dříve Rangúnu) (viz. U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře) jsme jedním okem tento dopravní uzel prohlédli (vzhledem k tehdy aktuálním summitu jihoasijských států, zde byly poněkud přísnější bezpečnostní patření) a něco málo si pověděli i o hlavních místních leteckých společnostech (viz. Tam kde rostou pagody jako houby po dešti, U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře) a už nezbylo mnoho místa na procházku samotným městem. Už jen samotný Myanmar (bývalá Barma, neboli Svazová republika Myanmar; Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw') byl pro mnohého smrtelníka, vzhledem ke své uzavřenosti, do nedávna téměř nedostupný. Stejně tak to bylo i s hlavním městem Yangonem, který se jmenoval dříve Rangún a původně Dagon. A tak ač v hlavním myanmarském městě po ulicích letadla nejezdí, stojí za to se trochu po místních pamětihodnostech porozhlédnout.
>
 
14.02.2015

U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře

text: (jjk), foto: M.H., JTr U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře
Stále vládne nevlídné a ne úplně vstřícné povětří a tak se podruhé krátce podíváme do Myanmaru (bývalé Barmy), neboli Svazové republik Myanmar (Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw') a navazujeme tak na předchozí návštěvu Baganu a jeho planin posetých pagodami, stúpami a chrámy (viz. Tam kde rostou pagody jako houby po dešti). Tak jak jsme opustili letiště Bagan Airport letounem charterové letecké společnosti Golden Myanmar Airlines ATR 72-600 XY-AJM (která vznikla teprve v roce 2012 a má dva kusy strojů ATR 72 dodané v červnu 2014 a kromě toho má ještě dva letouny Airbus A320-200), tak jsme po nějaké chvíli přistáli na letišti Yangon International Airport v bývalém hlavním městě Rangúnu (od roku 1989 Yangonu). Na místní poněkud ospalé poměry je na tomto letišti až podivuhodně velký provoz včetně ruského Iljušinu Il-96-300PU a japonského Boeingu B747-400. Vzhledem k přítomnosti nejvyšších státních představitelů z různých států světa tu panovaly poněkud přísnější bezpečnostní opatření a tak na pořizování obrázků nebylo moc času, ale za zajímavé podívání i to málo stojí.
>
 
08.02.2015

Tam kde rostou pagody jako houby po dešti

text: (jjk), foto: M.H. Tam kde rostou pagody jako houby po dešti
Studené období tradičně přežíváme každoročně odskoky do prostředí o mnoho teplejšího a přívětivějšího ať už to v minulých letech byla KambodžaIndonésieFilipínyIndie a Singapur (a minulý týden i Vietnam). A protože je stále nevlídno podíváme se tam na asijském kontinentu, kde pagody rostou jako houby po dešti. Sice to bude o létání jen okrajově, už jen proto, že v této zemi není letecký provoz zdaleka na takové úrovni jako v okolních zemích, ale i proto, že na koukání jsou i dost možná atraktivnější záležitosti. Několikrát se tak podíváme po stopách nedávné návštěvy Myanmaru (bývalé Barmy), neboli Svazové republiky Myanmar (Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw'). Nebudou to přískoky chronologické a tak prvním navštíveným místem bude Bagan v provincii Mandalay, místo, kde se urodilo neuvěřitelné množství podivuhodných staveb….
>
 
01.02.2015

Americké dědictví na letišti Da Nang

text: (jjk), foto: P.S. Americké dědictví na letišti Da Nang
S prvním únorovým dnem sice cosi mezi mraky vykouklo, ale teplota se i nadále plazí kolem nuly a mračouni slibují pokračování zamlžených, studených a mrazivých dnů. Tak se tedy ještě chvíli zdržíme tam, kde je přece jenom o něco přívětivěji a tepleji. Minule jsme se krátce podívali do východoasijského Vietnamu a to na jih tohoto hubeného státu, který se vine po pobřeží Jihočínského moře. Malou pohlednicí od řeky Mekongu (viz. Malá pohlednice od delty Mekongu) jsme se podívali na mezinárodní letiště Ho Či Minova Města a tentokrát se posuneme zhruba doprostřed Vietnamu na letiště v Da Nangu (nebo Danangu) Da Nang International Airport, kde dodnes jako dědictví po americké armádě stojí řady úkrytů letadel (dodnes používaných).
>
 
31.01.2015

Malá pohlednice od delty Mekongu

text: (jjk), foto: P.S. Malá pohlednice od delty Mekongu
Stálé mdlé zamlžené, studené a mrazivé povětří střední Evropy je opět příležitostí (tak jako každoročně) se na malý okamžik podívat někam jinam, kde je o poznání tepleji a přívětivěji. Když jsme se na konci roku 2013 krátce podívali do Kambodžského království (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap) a jednou návštěvou doplnili zmínkou i před týdnem (viz. Jedním okem do Siem Reap a dvěma kuriozitami), mohli bychom se posunout jen o kousek vedle. Východním sousedem Kambodže je Vietnam (přesněji řečeno oficiálním názvem Vietnamská socialistická republika) a tak se jen krátce podíváme na letiště v Ho Či Minově Městě a Dan Nangu. Ale u delty řeky Mekong leží Ho Či Minovo Město, neboli Saigon, takže se podíváme na okamžik nejprve tam…   
>
 
25.01.2015

Jedním okem do Siem Reap a dvěma kuriozitami

text: (jjk), foto: P.S. Jedním okem do Siem Reap a dvěma kuriozitami
Každou zimu se na malý okamžik ze zamlžené, studené a mdlé střední Evropy pravidelně koukneme někam, kde je přece jenom výrazně tepleji a přívětivěji. Těsně před koncem roku 2013 to byla krátká návštěva Kambodžského království a Thajska. Uplynulý rok byl poměrně naplněný různými jinými událostmi a tak drobný doplněk kambodžské návštěvy (a k ohlédnutí za návštěvami v dalších zemích regionu jako je Vietnam a Barma/Myanmar) se dostal na řadu až v tuto chvíli. Na kambodžském letišti ve městě Siem Reap jsme se už jednou ocitli (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap), ale tentokrát se tam vracíme nejen se singapurskou společností Silk Air, ale i za dvěma zajímavými kuriozitami, které se mimoděk podařilo vyfotit.
>
 
23.03.2014

4. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? S Cessnou do 15 tisíc stop

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 4. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? S Cessnou do 15 tisíc stop
Počtvrté se s parafrází názvu amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium) vracíme na jihoamerický kontinent a do bolivijských hor (ona vlastně celá Bolívie je v horách). Zatím jsme si připomněli (viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem) společnost Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines a (viz. 2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“) několik odložených „Dakot“ na letišti v v Cochabambě a pak jsme se vzpomínkou vrátili za už neexistující společností Compañía Boliviana de Transporte Aereo Privado Aerosur (a i zmínili brazilskou společnost TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas) (viz. 3. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…). A nakonec si s Michalem Svobodou připomeneme zaniknuvší leteckou firmu a školu Aero Horizontes. S letouny Cessna C150 zmíněné společnosti se dokonce Michalu Svobodovi podařilo z vysoko položeného letiště v Cochabambě vystoupat až do úžasné výšky 4 663,4 metrů k andským vrcholům.
>
 
16.03.2014

3. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 3. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…
Potřetí začínáme parafrází názvu amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), který pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). Tato paralela evokuje shodu počátečních písmen dvou států a to Belgie (odkud pochází autor fotografií a rekreační pilot Michal Svoboda) a Bolívie (kde byly fotografie pořízeny).Michal Svoboda do Bolívie v posledních patnácti letech pravidelně cestoval za prací na tamní univerzitě a když zbyla chvilka času odskočil si s Cessnou C150 i do oblak a šplhal s ní až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor a i stiihl něco tam i vyfotit. Prostě původem Čech se nezapře ani v daleké cizině a ctí to masarykovské „vzduch je naše moře“. Bohužel už ty společnosti se kterými létal, nebo drobných stihl vyfotit neexistují (až na jednu výjimku) a tak je to už vlastně jen takové vzpomínání na nedávné doby, kdy ještě létaly. A tak jsme si zatím připomněli (viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem) společnost Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines a (viz. 2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“) několik odložených „Dakot“ na letišti v v Cochabambě. Dnes se jen vzpomínkou vrátíme za společností Compañía Boliviana de Transporte Aereo Privado Aerosur a zmíníme se i o brazilské (stále existující) společnosti TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas, které do Cochabamby létá.
>
 
15.03.2014

2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 2. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Schované „Dakoty“
Titulek trochu (už podruhé) připomíná název amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), která pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). A tato paralela mne napadla vzhledem k tomu, že na písmeno „B“ začíná jak současná belgická státní příslušnost autora fotografií z daleké Bolívie. Tedy tím autorem je Belgičan s typicky vlámským, či valonským jménem Michal Svoboda, sám mimo jiné i více než tři desítky let pilot, který se i s Cessnou C150 několikrát v posledních letech šplhal až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor. Původem Čech se nezapře ani v daleké cizině (vždyť pro každého Čecha ať je kdekoli platí to masarykovské „vzduch je naše moře“). Ale ony ty společnosti, které na svých velmi častých cestách do Bolívie v posledních patnácti letech stihl ve volné chvilce vyfotit (či si s nimi za kniplem zalétat) už bohužel neexistují, takže je to vlastně příležitost si je alespoň touto formou připomenout. Navíc když se v roce 2014 pracovní patnáctiletý cyklus cest do Bolívie pro Michala Svobodu uzavírá, protože celý kontrakt končí. A na letišti v Cochabambě se schovávají i nějaké ty obstarožní „Dakoty“ a tak nebylo od věci trochu popátrat po jejich historii.
>
 
09.03.2014

1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 1. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem
Možná se ještě někdo vzpomene na americký film „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium), která pojednává o tom, že cestovní kancelář pořádá zájezdy do devíti evropských zemí autobusem za osmnáct dní (tedy docela tryskem). A tato paralela mne napadla, když jsem si uvědomil, že malé ohlédnutí za létáním a leteckými společnostmi v daleké jihoamerické Bolívii zprostředkoval vlastně Belgičan (je to oboje na „B“). Tedy Belgičan s typicky vlámským, či valonským jménem Michal Svoboda, sám mimo jiné i více než tři desítky let pilot, který se i s Cessnou C150 několikrát v posledních letech šplhal až do pětikilometrové výšky k vrcholkům bolivijských velehor. Na Cessnu úctyhodný výkon, ale původem Čech se nezapře ani v daleké cizině (vždyť pro každého Čecha ať je kdekoli platí to masarykovské „vzduch je naše moře“). Ale ony ty společnosti, které na svých velmi častých cestách do Bolívie v posledních patnácti letech stihl ve volné chvilce vyfotit (či si s nimi za kniplem zalétat) už bohužel neexistují, takže je to vlastně příležitost si je alespoň touto formou připomenout. Navíc když se v roce 2014 pracovní patnáctiletý cyklus cest do Bolívie pro Michala Svobodu uzavírá, protože celý kontrakt končí a on sám už je také ostatně v důchodu. Tak si dnes v krátkosti zavzpomínáme na Lloyd Aereo Boliviano.
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

21. listopadu 2019 17:00-20:00

Beseda na Albertově – Josef Maršálek

Odborná společnost letecká ČR pořádá besedu: Karel Mandel – Dopravní fakulta ČVUT, beseda na téma „Dvouproudový motor – pohon současných dopravních letadel, Praha 2, Dopravní fakulta ČVUT na Albertově, Horská 3, www.czaes.org,www.fd.cvut.cz, www.facebook.com/OSLCR/
 
detail akce
společenská akce
 
30. listopadu 2019 09:00-18:00

Modelářský víkend

Mladá Boleslav - Bezděčín

Modelářský víkend pro mladé modeláře (cena 500,- Kč na osobu/víkend, v ceně je zahrnut materiál ke stavbě a po oba dva dny oběd a svačina), kteří si pod odborným dohledem postaví a odnesou domů funkční a létající model větroně, Letecké muzeum Metoděje Vlacha, Letiště Mladá Boleslav – Bezděčín, www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz

 
detail akce
letecké modelářství
 
12. prosince 2019 17:00-20:00

Beseda na Albertově – Karel Burger

Praha 2 (ČVUT Fd)
Odborná společnost letecká ČR pořádá besedu: Karel Burger – palubní inženýr vojenského dopravního letectva, beseda na téma „Letecký teror“, Praha 2, Dopravní fakulta ČVUT na Albertově, Horská 3, www.czaes.org,www.fd.cvut.cz, www.facebook.com/OSLCR/
 
detail akce
společenská akce
 
14. prosince 2019 08:30-14:00

Den otevřených dveří SŠL Kunovice

Kunovice

Den otevřených dveří - Střední škola letecká s.r.o., Kunovice (Na Záhonech 1177), www.ssletecka.com

 
detail akce
společenská akce
 
14. prosince 2019 09:00-18:00

Modelářský víkend

Mladá Boleslav - Bezděčín

Modelářský víkend pro mladé modeláře (cena 500,- Kč na osobu/víkend, v ceně je zahrnut materiál ke stavbě a po oba dva dny oběd a svačina), kteří si pod odborným dohledem postaví a odnesou domů funkční a létající model větroně, Letecké muzeum Metoděje Vlacha, Letiště Mladá Boleslav – Bezděčín, www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz

 
detail akce
letecké modelářství
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama